Wednesday, August 12, 2009

Exam Blues Again!

Can't believe it's already test week.. Ibu perasan korang macam malas je nak study.. Lengah sana, lengah sini. Sebenarnya ibu dah membebel dari minggu lepas.. tapi nampak gayanya macam semua buat tak tau je..

Agak-agaknya sebab ujian je kot. Tapi rugilah kalau tak belajar untuk ujian. Sebab kalau dah revise masa ujian, taklah teruk sangat nak baca untuk peperiksaan akhir tahun nanti.

Lagipun masa korang exam akhir tahun, mesti ibu dalam pantang.

Memang boring sekarang ni.. tak boleh nak keluar rumah sangat sebab H1N1, tak boleh tengok tv sangat sebab kena study.. tapi korang tak study dan tak baca buku. Kan rugi gitu?

Selalu memang kita akan lupa diri, tapi bila dapat result, kita yang rasa tension sebab tak dapat apa yang ingin kita capai. Masa yang berlalu tidak akan berulang kembali. Tak mungkin ada mesin masa yang akan bawa kita kembali ke waktu sebelum ujian.

Ibu harap anak-anak ibu buat macam apa yang ibu pesan. Read before lesson, focus during lesson, revise after lesson. Insyaallah, kita tak perlu study teruk sangat masa exam.. Seperti biasa.. apa yang kita buat sekarang akan lekat sampai ke tua.. Jika kita dah biasa dengan tabiat yang baik, insyaallah sampai ke tua.. tabiat tu akan melekat. It takes 2 weeks to change your habit but then remember, old habits die hard! Susah nak ubah kalau tabiat dah melekat dalam diri kita.

All the best ibu ucapkan buat korang! Jangan lupa study tau!

No comments:

Post a Comment